Kongsi di Facebook

Khamis, 4 Mei 2017

Laporan Mengenai Harga Minyak Terkini pada 29 Mac 2017

LAPORAN BERKAITAN HARGA MINYAK TERKINI 


Mekanisme harga minyak yang baharu, di mana harga minyak akan diumumkan pada setiap minggu dan bukannya bulanan, akan bermula pada 29 Mac, lapor New Straits Times.

Ulasan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan mengenai Harga Minyak Terkini

 

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Datuk Seri Hamzah Zainuddin berkata pengumuman akan dibuat pada setiap hari Rabu, dengan harga minyak mingguan baru yang berkuat kuasa pada tengah malam pada hari berikutnya."Berikutan perbincangan baru-baru ini dengan syarikat-syarikat minyak, kerajaan telah bersetuju untuk mengumumkan harga baru minyak petrol dan diesel pada setiap minggu, iaitu setiap hari Rabu," katanya. 


Harga adalah berdasarkan kepada harga pasaran minyak global.Apabila sistem baharu pertama kali diumumkan awal bulan ini, dilaporkan bahawa peruncit bahan api akan dapat mengikuti harga minyak siling atau menetapkan mereka lebih rendah. Ini telah diulangi oleh Hamzah dalam pengumuman penting ini. "Syarikat-syarikat swasta dan peruncit stesen minyak yang ingin menawarkan diskaun daripada harga minyak yang ditetapkan boleh berbuat demikian dengan mendapatkan kelulusan daripada kementerian," katanya kepada pemberita. 

Dalam laporan sebelum ini, Hamzah berkata, kerajaan sedang menentukan harga minyak untuk mengelakkan ia melebihi harga pasaran yang betul. "Pada hakikatnya, apa yang Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Johari Abdul Ghani dan saya lakukan, adalah untuk memastikan rakyat tahu apa yang telah ditetapkan oleh Persatuan Peniaga Petroleum Malaysia," katanya lagi.

Idea menetapkan harga minyak pertama kali diumumkan pada bulan Februari, dengan Johari mencadangkan ia sebagai satu cara untuk menangani isu kenaikan harga minyak. Pada ketika itu, harga RON 95 telah dinaikkan dua bulan berturut-turut, menyebabkan kenaikan sehingga 40 sen berbanding Disember 2016 (RM2.30 vs RM1.90 seliter).

Kesimpulan daripada Pelaksanaan Harga Minyak Terkini

 

Persatuan Peniaga Petrol Malaysia (PDAM) pada mulanya tidak berpuas hati mengenai langkah itu, tetapi kemudian berkata ia mengalu-alukan pelaksanaan semakan harga minyak secara mingguan. Ia mempunyai pada masa lalu mencetuskan idea sistem mingguan, mengatakan bahawa sistem bulanan semasa boleh menyebabkan peruncit bahan api menanggung kerugian besar dan kemas kini harga minyak mingguan (turun naik yang lebih kecil) tidak akan menjadi "terlalu ketara" bagi pemilik kenderaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kongsi di Facebook